fredag den 13. marts 2015

Det der med fedt?

Som RUC studerende lærer vi, at vi skal forholde os kritisk til den videnskab, som vi bruger. Vi skal ikke reproducere dårlig videnskab. 
Derfor stiller jeg mig skeptisk over for DTUs nye undersøgelse omkring "Udviklingen i danskernes madvaner". 
For hvad fortæller undersøgelsen, og hvad fortæller den ikke noget om?

1. Hvem undersøger de? 4000 mennesker kan hurtigt blive en blandet landhandel, hvis det både er pensioneret fru Jensen på 80 & studerende Ida på 25, som bliver interviewet.

2. Hvor aktive er personerne? Er det det sofaløven, den almindelige motionist eller en elitesportsudøver det præsenteres?

3. Hvilke tendenser er der? Undgår nogen af disse mennesket nogle bestemte grupper mad? Trends som LCHF er meget hyppet, og har været det i stigende grad de sidste mange år. 

Min konklusion er, at det er meget svært, at sætte folk i bokse og generalisere noget så individuelt som madvaner. Især hvis man ikke har set på ovenstående forholdsregler. 
Så hvad skal vi gøre ved det? Ikke en skid. 
Jeg vil ikke kommentere om det er mere eller mindre rigtigt at spise mættet fedt. For mig handler det hele om at finde en balance i forhold til både mit fysiske & psykiske jeg. 
Mit råd er: spis varieret. Du får ondt i maven af 6 blokke ost, men det gør du også af 6 stykker frugt. 

"Jeg spiser stadig smør på mit brød".

God weekend til jer.

Kilder - Læs mere på DR1:
http://www.dr.dk/levnu/mad/vi-spiser-alt-meget-af-den-fuldfede-ost

Ingen kommentarer:

Send en kommentar