fredag den 23. januar 2015

Gulerødsboller med skyr og solsikkekerner

Den anden dag sneede det meget smukt og dekorativt foran mit vindue. Dette gav mig lyst, til at bage boller til min frokost. Jeg prøver altid at tilføje grønsager og protein i min mad. Protein giver mig bedre mæthedsfornemmelse. Grønsagerne giver mig en udrensende følelse i kroppen. 
Her er en nem og simpel opskrift, som blot tager 5 minutter at røre sammen. Hævetiden er det der tager længst tid. Derfor kan det anbefales, at lave dejen om morgen, således de er klar til frokost. 

Ca. 8-9 stk.
2,5 dl. lunkent vand
25 gram gær
1,5 dl. skyr
3 store revet gulerødder
1 dl. solsikkekerner
150 gram rugmel
Mellem 300-400 gram hvedemel
Salt
Et æg og solsikkekerner til drys

Rør gær, vand og salt sammen først. Tilføj skyr, solsikkekerner og revet gulerod. 
Tilsæt rugmel og lidt efter lidt hvedemel. Dejen skal lige akkurat ikke være klistret. Det er vigtigt ikke at tilføje for meget mel. Det kan gøre bollerne tøre og kedelige. 

Lad dejen hæve med et viskestykke over skålen i 1 time. Form bollerne og hvis du har tid - efterhæv i en ½ time.

Pensel bollerne med et æg, blandet med vand. Drys med solsikkekerner som pynt.
Bages i ovnen i ca. 15-20 minutter ved 220 grader.




<a href="http://www.bloglovin.com/blog/13523171/?claim=bf7a9hv9kbt">Follow my blog with Bloglovin</a> 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar